Akce týdne
Povlečení plátnové CHALET, potisk, abstraktní vzor
Povlečení bavlněné s potiskem barevného vzoru. Materiál je vhodný pro průmyslovou údržbu.
cena bez DPH 359,55 Kč
cena vč. DPH 435,06 Kč
zobrazit varianty
Utěrka pololen - KARO, červená, 50x70 cm
Utěrka pololněná s jednobarevným vzorem. Materiál je vhodný pro průmyslovou údržbu.
cena bez DPH 29,75 Kč
cena vč. DPH 36,00 Kč
dostupnost
Skladem
vložit do košíkuks
Povlečení plátnové HOSTEL, potisk, abstraktní vzor
Povlečení bavlněné s potiskem barevného vzoru. Materiál je vhodný pro průmyslovou údržbu.
cena bez DPH 350,54 Kč
cena vč. DPH 424,15 Kč
zobrazit varianty
Utěrka pololen - KARO, modrá, 50x70 cm
Utěrka pololněná s jednobarevným vzorem. Materiál je vhodný pro průmyslovou údržbu.
cena bez DPH 29,75 Kč
cena vč. DPH 36,00 Kč
dostupnost
14 dnů
vložit do košíkuks

Fakta a mýty o prádle

Svoje nebo půjčené prádlo?

 

Hlavním mýtem, který se točí okolo prádla a jeho údržby, je mýtus, že prádlo půjčené je dražší než vlastní. Za určitých podmínek ano, ale pouze v případě, že nerespektujete pravidla hry.

 

Většina těch, kteří uvažují o půjčování prádla, si totiž nedovedou spočítat skutečné náklady, které jsou spojené s prádlem. Sečtou jen hodnotu nákupu prádla a náklady na praní a to je vše. Zapomínají započítat náklady na skladovací prostory, jejich provoz, odpisy prostor, mzdy příslušných lidí, případně svůj čas, dopravu, likvidaci odpadu a mnohé další individuální náklady. Důležitou nákladovou položkou, kterou zapomínají započítat, je doplňování prádla do plného stavu. Důležitým faktorem je i prvotní investice, jejíž rozložení do půjčovného také není zadarmo.

 

Další komplikací při pronájmu prádla, obzvláště do hotelů, je představa hoteliérů, že prádlo bude zakoupeno jen pro ně, bez možnosti točit prádlo ve více hotelích. Nejlépe ještě s vyšitým či vetkaným logem na dobu maximálně dvou let. Za takovou službu si samozřejmě musí páni hoteliéři připlatit.

 

Ekonomika půjčování prádla je v tom, že prádelna či jiný subjekt nakupuje prádlo ve velkém, tudíž levně, kupuje ekonomické prádlo, určené k půjčování, tedy prádlo které vydrží cca 250 a více vyprání a má optimální vlastnosti hmotnostní i vzhledové. Aby byl systém opravdu ekonomický, používá se prádlo stejného designu, které se točí nové ve více hotelích, následně se přesunuje po určitém množství praní do provozů méně náročných na vzhled prádla a na závěr se použije do provozů, kde již nezáleží tolik na jeho životnosti a počítá se s jeho vyřazením v případě poškození či silného znečištění. Takový systém je levný i pro ty, co si chtějí prádlo půjčovat. Jen odstranit předsudky. Například v Rakousku na tomto systému funguje 90% veškerého hotelového a zdravotnického prádla a ceny jsou srovnatelné s našimi cenami za praní.

 

Pokud tedy započteme skutečně všechny náklady spojené s provozem prádla a jeho údržby ve vlastní režii, zjistíte, že se v podstatě za minimálně stejné peníze můžete starosti o prádlo úplně zbavit. Pokud jste navíc ochotni přijmout ekonomický systém profesionální půjčovny prádla, je úspora více než zřejmá.  

 

 

Je levné prádlo opravdu levné?

 

Tomuto mýtu se poměrně podrobně věnujeme v článku Kvalita nebo cena?, a proto si řekněme jen obecně následující. S levným prádlem je to jako s každou jinou levnou komoditou. Výrobce musel někde ušetřit na nákladech výroby. My Češi jsme v nákupech levného zboží naprosto nepřekonatelní. Necháváme se manipulovat cenou a pocit levného nákupu v nás vyvolává neuvěřitelnou euforii a uspokojení, ze kterých nás nevyléčí ani opakované problémy s nekvalitou výrobků. Je to takový náš národní sport. Naštěstí se už v soukromém sektoru poměry překlápí na stranu kvality.

 

Naproti tomu v našem socialistickém zdravotnictví, kde se utratí ročně zhruba 300 milionů Kč jen za nákup prádla, je kvalita naprosto nepodstatná. Jediným kritériem ve výběrových řízeních je neustále cena, za kterou se prádlo klidně nakoupí i několikrát ročně. Parametry kvality, i po urgencích u ekonomických bossů nemocnic, stále ve většině výběrových řízení absentují. Obzvláště u těch největších.

 

 

Barevné nebo bílé?

 

To není mýtus, je to spíše dilema mezi "chci aby to bylo krásné" a "chci aby to bylo praktické". Tedy souboj mezi emocemi a rozumem.

 

Rozum velí aby bylo vše bílé, protože se bílé nejlépe udržuje, hodí se téměř ke všemu jinak barevnému a navíc bílou nikoho neurazíte ani nepopíchnete. Drtivá většina hotelů, zdravotnických zařízení i půjčoven prádla používá bílé ložní, froté i stolní, především z praktických důvodů. Nemají problém s údržbou i více znečištěného prádla, nemají problém s dokupem stejného odstínu prádla a kvalitní prádlo je v bílé samozřejmě levnější než barevné.

 

Pokud se i přesto rozhodnete pro barevné, mějte na paměti, kromě výše jmenovaných nevýhod, že ne každému se líbí to co se líbí vám. Obzvláště u sytých barev a různých odstínů zelené můžete názorově "narazit" u vašich potencionálních zákazníků. Bílé vám nikdo kritizovat nebude.

 

Proto doporučujeme barevně doladit především to, s čím nemanipulujete každý den. Malbu, nábytek, koberec nebo závěsy či žaluzie. Vyhnete se opakovaným problémům.

 

 

Výběrová řízení

 

Za posledních pár let mám možnost sledovat různá výběrová řízení zdravotnických zařízení na nákup prádla, praní prádla a pronájem prádla a nestačím se divit, vlastně už se ani nedivím, proč je na tom především naše zdravotnictví tak jak je.

 

Ve výběrových řízeních ve větších zdravotnických zařízeních, kde je o co soutěžit, se můžete setkat například s následujícími praktikami a způsoby:

 

1. Zbavíme se zodpovědnosti za výběrové řízení a zadáme ho (samozřejmě za peníze) agentuře, která sice o dané problematice nic neví, ale bude to vypadat korektně.

2. Samozřejmě kritéria budou ušita na míru konkrétnímu zájemci. Proto v takových výběrových řízeních najdete požadavek na mistrovské zkoušky vedoucího prádelny, požadavek na hodinový výkon prádelny, který pokryje dvoudenní spotřebu prádla, požadavek na ISO, i když ho zdravotnické zařízení samo nemá, požadavek na nesmyslné obraty firmy za poslední tři roky atd.

3. Když hrozí rovnost podmínek, dá se jako rozhodující kritérium třeba výše penalizační částky za nedodržení dodacích termínů a pak ji do smlouvy zapomene zdravotnické zařízení uvést.

4. Zdravotnické zařízení vyhlásí výběrové řízení samo na cenu praní za 1 kg prádla nebo na cenu za kus, předem známý výherce dá nejnižší cenu, kterou nikdo nepodleze, protože je pod cenou nákladů, a následně se chybějící kiloogramy či kusy vyperou na papíře. Jednoduché a účelné.

5. Zdravotnické zařízení vyhlásí elektronickou aukci na bavlněná prostěradla o gramáži 145g/m2, bez udání dalších parametrů kvality, které jsou bohužel nejdůležitější. Vyhraje nejlevnější výrobek, který vydrží třetinu toho, co by vydrželo prostěradlo kvalitní, ale o 30% dražší.

 

To je jen několik nejběžnějších způsobů, jak probíhají výběrová řízení. Je jich mnohem více a některá jsou mnohem rafinovanější, ale mnohem horší je to, že o nich zřizovatelé většinou vědí, ale nemají zájem je příliš řešit. Co dodat?

 

 

Patálie s levným prádlem

 

Pokud se necháte nalákat na nákup levného prádla, ať už ložního, froté či stolního, obvykle se setkáte s jednou z následujících vad, která vám velmi brzy znemožní používat prádlo k zamýšlenému účelu:

 

1. srážlivost - malá prostěradla, povlečení či ubrusy rozhodně nepřispějí k pohodě vaší ani vašich klientů

2. barevná stálost - odbarvené ručníky či ložní, případně zabarvené ostatní prádlo vás rozhodně nepotěší

3. malá pevnost - z nekvalitní příze se rychle odepere nekvalitní bavlna, příze praskne a díra je na světě

4. žmolkování - opět nekvalitní příze způsobí po pár praních efekt chlupatého či žmolkovatého povrchu

5. šednutí - tento problém je způsoben nesprávnou technologií údržby u materiálů s příměsí polyesteru

 

Při výběru profesionálního prádla se těmto problémům můžete poměrně úspěšně vyhnout. Proto při nákupu prádla doporučuji opět a zase zeptat se ve vám nejbližší profesionální prádelně na výrobce kvalitního prádla.

 

 

Co nejvíce ocení návštěvník hotelového pokoje?

 

V nedávno zveřejněném průzkumu agentury Incoma GFK o spokojenosti hostů v hotelích a penzionech je uvedeno, co zákazníka nejvíce zajímá a co na něj nejvíce působí. Jednotícím zjištěním byla skutečnost, že pro zákazníky znamená přístup personálu, jeho vstřícnost, ochota a schopnost řešit případné problémy velmi často více, než vlastní hmatatelné parametry poskytované služby včetně ceny. Paradoxně nikdo ze tří tisíc dotazovaných nehodnotil pozitivně hotelové prádlo, protože už z podstaty věci ho každý bere jako spotřební materiál. Možná další důvod k tomu, abyste takto k prádlu přistupovali i vy, kteří ho platíte.